RDG PMS448

Rosendahl Design Group

Fonden bag Bjørn Wiinblad og designhuset Rosendahl Design Group har indledt et samarbejde, der betyder, at drømmen om at bevare Det Blå Hus som levende kunstnerhjem kan blive til virkelighed. Hidtil har der ikke været økonomiske midler til det, men nu er målet tættere på. 

Bjørn Wiinblad døde den 8. juni 2006 og efterlod en omfattende designarv med internationalt udbredte værker udstillet på blandt andet Victoria and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og Kunstindustrimuseet i København. I sit testamente udtrykker Bjørn Wiinblad ønske om at lade sit hus leve videre som et arbejdende museum.

Formand for Fonden, Peter Grubert udtaler: ”Bjørn Wiinblad var et meget givende menneske og hans hus har altid summet af liv, kreativitet, glæde og gæster. Det er et stort ønske for os at lade huset leve videre i den ånd. Huset står præcis, som han forlod det med en omfattende mængde af hans designs og kunstværker. Samtidig er her atelier og værksted, hvor Bjørn Wiinblad har ønsket at arbejdet fortsatte, og hvor andre kunstnere kan udfolde sig til glæde for både sig selv og den brede offentlighed. Med samarbejdet med Rosendahl Design Group er vi nu tættere på at realisere hans og vores drøm om at gøre huset til et varmt og levende sted til glæde for alle interesserede”. 

Værdifuld designarv

Vice President, Design & Brands hos Rosendahl Design Group, Peter Normann Nielsen, fortæller, at designhuset har valgt at indlede samarbejdet med fonden bag Bjørn Wiinblad, fordi hans produktion repræsenterer en stor bevaringsværdi i dansk kultur og designhistorie.

”Vores mission som designhus er at skabe nyt, holdbart design og genopdage designklassikere – til glæde for forbrugeren i hverdagen. Derfor er det en fantastisk mulighed for os at tilføje Bjørn Wiinblads fantasifulde og farverige univers til vores portefølje. Her er tale om klassikere, der fortjener at blive bevaret samt at blive belyst på ny. En revitalisering af brandet betyder både, at en del af de populære produkter igen kan sættes i produktion – og at vi får mulighed for at lade nye designere og kunstnere fortolke Bjørn Wiinblads verden i en nutidig kontekst med rod i hans kunstneriske univers”, udtaler Peter Normann Nielsen.

Samarbejdet betyder, at Rosendahl Design Group har overtaget rettighederne til at produktudvikle, markedsføre og sælge en lang række produkter i Bjørn Wiinblads navn, både oprindelige produkter – og nye fortolkninger af designarven. Rosendahl Design Group lancerer den første af flere Bjørn Wiinblad lanceringer den 1. september 2014. 

Med Rosendahl Design Groups bidrag kan arbejdsgruppen bag Bjørn Wiinblad nu påbegynde en målrettet proces hen imod at indfri Bjørn Wiinblads ønske om at lade huset leve som museum.

 
.

.